Hoppa till huvudinnehåll

Tobias Almén om våren 2023

Vårens tygkollektion är byggd på intuition

I vår når DUX nya tygkollektion butikerna. Men vad kan vi vänta oss? Här får du ett första smakprov via vår produktutvecklare och CMF-designer Tobias Almén.

Först och främst: vårens tygkollektion är annorlunda. Att kalla den en revolution vore kanske att överdriva, men här finns ett nytänk och ett annat angreppssätt än tidigare. Men kollektionen är också resultatet av en tämligen lång process.

”Våra produktnyheter lanseras vid olika tidpunkter över året, till exempel vid mässor och events. Men planeringen av nya tyg- och färgkollektioner påbörjas tidigt, ungefär ett år i förväg. Vi slutför arbetet med kollektionerna under hösten och släpper våren efter”, berättar Tobias Almén.

Låt oss därmed återvända till den inledande frågan. Vad kan vi vänta oss i vår?

FleckEcoJute_Färg11.jpg

Strukturer – och något för alla

”Vi riktar oss mot en bredare kundgrupp, vill jag påstå. Självklart bibehåller vi en skandinavisk feel, men vi har betydligt fler inslag av färg – och struktur! Där har vi tagit ut svängarna. Tygerna är härligt taktila, med både kort och lång lugg och grövre kvaliteter. Vi anspelar på känslan med en ny inställning till vår omvärld. Vi är lite mer internationella, ungdomliga och vågade, samtidigt som vi kommer ihåg vårt arv och att en del av våra kunder föredrar det mer traditionellt skandinaviska. Kollektionen har något för alla – något för ’the careful’, ’the playful’ och ’the daring’”, säger Tobias.

Anledningen till att vi använder ett brett spektrum? Att ge varje kund möjlighet att uttrycka sin unika personlighet.

”Det är precis som med mode: den personliga stilen är något människor vill framhäva. Med kläder, med doft – och i hemmet. Möblerna har också blivit en förlängning av dig själv. Jag hoppas att våra kunder ser de nya tygerna på samma sätt – att den större variationen inspirerar dem till att vara mer lekfulla och visa mer av sin personlighet, både när de väljer klädsel till en ny möbel och när de uppdaterar detaljer på eller klär om en möbel de redan äger.” 

I den nya kollektionen introduceras också en del återvunna material. Det handlar om polyesterfibrer från PET-flaskor, en återvunnen ullblandning samt en återvunnen bomulls- och polyesterblandning. Den senare används i en kvalitet som innehåller chenille-garn och loopade öglor och kan ses som en utveckling av de existerande bouclétygerna (dvs, tyg som innehåller bouclégarn, ett garn med slingor eller öglor).

Passion_Blå051Lila080.jpg

Inspiration och intuition

Frågan om inspiration är alltid lika intressant. Var hittar Tobias Almén sin?

”Oj. Mycket handlar om intuition. Jag inspireras av hur människor är idag, hur vi lever, de livsval vi gör. Jag tittar på modevisningar, omvärlden, vad som händer internationellt inom konst, musik, arkitektur, den estetiska världen ... och ser rörelsemönster i samhället. Behöver vi vara mer hållbara? Ja, det är ju en aktiv och pågående samhällsdiskussion vi måste delta i om vi ska ha kvar den här planeten. Vi kan inte göra som på 60-talet, när vattnet i Viskan färgades efter modets kulörer. Livsstilsmönster, samhällsdebatten, hur våra hem fungerar idag – det är mycket som spelar in. För att komma fram till vad som blir bra försöker jag koka ner och bygga en känsla som baserar sig på alltihop.”

Han ursäktar sig om det låter lite diffust.

”Ibland är det svårt att sätta ord på hur jag egentligen tänkte under processens gång. Men så här: en av våra leverantörer skickade prover från ett väveri, och då svarade jag ’gör så här med dem så blir de perfekta!’. Det är när jag kan ta i någonting, känna på det, som jag också kan jobba vidare i en process som till relativt stor del drivs framåt av intuition.”

Samtidigt är skapandet av en ny kollektion ett praktiskt lagarbete. Tillsammans med representanter från marknad och sälj går Tobias genom den befintliga kollektionen och väljer ut vad som ska vara kvar.

”Allas synpunkter tas i beaktande, så det är klart att vi någonstans måste kompromissa. Men vi vill ha ett spann – det ska finnas något för alla, och allt vi erbjuder ska vara attraktivt. Till exempel har vi en fantastisk sammet i 100% lin. Den kostar en del. Men vi har även fina chenille-kvaliteter, som är minst lika trevliga i sitt segment. Vi har alltså ett utrymme för ett prisspann med olika kvaliteter. Vi vet också att vi alltid måste borga för hållbarhet i våra möbler. Det förväntar sig våra kunder. Köper man en DUX-möbel, oavsett prisklass, köper man en möbel som ska hålla en livstid.”  

Framgången för en ny kollektion kan naturligtvis mätas i försäljningssiffror. Tobias får också återkoppling på sitt arbete på andra sätt. Till exempel läser han reportage och recensioner i tidningar, och inhämtar synpunkter via kommentarer i sociala medier.

”Jag gillar att vara flugan på väggen. Att betrakta, ta in och lyssna på vad som sägs när jag går runt i butiker eller på mässor.”

Jasper_JA1029_032.jpg

Ett liv i designens tecken

Hur hamnade egentligen Tobias Almén på den plats han är idag? För att svara på det blickar vi tillbaks till en tid då den tonårige Tobias brottades med samma fråga som så många andra i den åldern: Han visste inte riktigt vad han skulle bli när han blev stor. När en syo-konsulent försökte påpeka att han var som klippt och skuren för en utbildning inom textil konfektion viftade han först bara bort det. Han sökte istället in på en annan skola.

”Då ringde de från TEKO-utbildningen och sa ’du har just begått ditt livs största misstag’. Så småningom hamnade jag ändå där, och sedan har det rullat på. Jag har bland annat jobbat med golv, mattor och konfektion. Produktutvecklingsbiten lockade, så jag kompletterade med en universitetsutbildning inom industridesign samtidigt som jag frilansade inom textil.”

På DUX har han nu varit i två och ett halvt år. Det är en jobbvardag som präglas av förändring. En typisk arbetsdag, det finns egentligen inte.

”Design är ju inte bara estetiken runt en produkt. Det är funktionen, upplevelserna, känslorna som väcks. Det är alltid någonting nytt som behövs, någonting man inte behövt innan. Den spänningen, att ständigt finna nya lösningar, material, kombinationer och innovationer innebär att jag har ett yrke där det aldrig går att stå still.”

Tidlös kvalitet och favoriter

Hans eget första minne av DUX är en berättelse som utspelar sig i början av 50-talet. Då gifte sig hans farmor och farfar och köpte en ny möbel till sitt vardagsrum.

”Det är ju någonting med det här varumärket. Det är skandinaviskt, det är klassisk design, det är familjärt. Det har liksom alltid funnits där. Möbeln i fråga är en guldig soffa som är omklädd några gånger. Men tyget är det enda som är utbytt, och soffan finns kvar i släkten. Min syster har den nu. Den är 73 år gammal! Det är väl det här den gamla generationen är vittnen till, att köper man en DUX-möbel håller den för en livstid. Den kvaliteten eftersträvar vi även idag.”

Tobias säger sig inte ha någon egentlig DUX-favorit, men efter att ha funderat en stund droppas ändå ett par produktnamn.

SAM karmstol är perfekt när man har middag och gärna ser att folk sitter kvar och pratar. Det är ingen som vill resa sig från matbordet. SAM är väldigt bekväm! Sen har jag en liten fling för KARIN just nu ... men jag tror att en av våra nyheter kommer att ta över favoritskapet snart.”

Just det – ett par spännande nyheter premiärvisas på NK i Stockholm i samband med Stockholm Design Week 6-12 februari (är du i närheten, passa på att titta in!).

Det egna hemmet är, trots en Bordeauxfärgad sänggavel, mer neutralt än färgglatt.

”Just nu i alla fall. Men jag är ju arbetsskadad och byter möbler lite för ofta ... jag har ett alldeles för stort förråd! Men allvarligt talat, när jag jobbade med kläder lärde jag mig tidigt att ju mer färg jag jobbar med, desto mindre färg vill jag själv bära och omge mig av. För att kunna vara mottaglig för intryck, kunna känna av färger, vill jag ha det ganska lugnt och sobert hemma. Den avskärmningen behövs.”

Den nya tygkollektionen når butikerna under våren. Samtliga möbler och sängar i sortimentet kommer att kunna väljas med de nya tygerna – och alltså innebära helt nya möjligheter för alla våra kunder att uttrycka sin personlighet med DUX.

Läs mer